Nieuchwytna przemiana metabolizmu

0
125

Przyspieszanie metabolizmu jest świętym gralem obserwatorów wagi. Ale jak szybko Twój organizm spala kalorie ,zależy od kilku faktów. Niektórzy ludzie dziedziczą szybki metabolizm. Mężczyźni mają tendencje do szybszego spalania kalorii niż kobiety , nawet przy odpoczynku. U większości ludzi , metabolizm zwalnia swój proces po  40 r.ż. Mimo to, że nie możesz kontrolować  swojego wieku , rodzaju lub genetyki, są inne sposoby by go przyspieszyć. Przeczytaj o 10 sposobach na zwiększenie metabolizmu.

Budowa mięśni

Nasze ciało nieustannie spala kalorie, nawet wtedy, kiedy nic nie robimy. Ta przemiana jest znacznie wyższa u osób  o większej ilości mięśni. Każdy kilogram mięśni zużywa około 6 kalorii dziennie tylko dla utrzymania się, a każdy kilogram tłuszczu spala tylko 2 kalorie dziennie. Ta niewielka różnica może zwiększyć się z czasem. Ponadto, po ataku treningu oporowego, mięśnie są aktywne na całym ciele ,dlatego też następuje zwiększenie średniego dziennego tempa przemiany materii.

Daj kopa swojemu treningowi

Aerobik może nie zbuduje dużych mięśni, ale może zwiększyć metabolizm w godzinach po treningu. Najważniejsze jest, aby wysilić się. Wysoka intensywność ćwiczeń zapewnia większy, dłuższy wzrost spoczynkowego tempa metabolizmu niż treningi o niskiej lub umiarkowanej częstotliwości. Aby uzyskać korzyści, spróbuj większego obciążenia na siłowni lub dodaj krótki,szybki jogging do regularnego spaceru.

Pij więcej wody

Organizm potrzebuje wody do procesu jakim jest metabolizm. Jeśli organizm będzie chociażby  lekko odwodniony, twój metabolizm może spowolnić. W jednym z badań na dorosłych, którzy pili osiem lub więcej szklanek wody dziennie udowodniono, iż spali on więcej kalorii niż Ci, którzy wypili cztery. Aby zachować równowagę, wypij szklankę wody lub innego napoju bez cukru przed każdym posiłkiem i przekąską. Ponadto, spróbuj spożywać więcej owoców i warzyw, które są pełne płynu, zamiast jeść placki czy tez chipsy.

Pij napoje z lodem

Zimne napoje pomagają organizmowi spalić więcej kalorii podczas trawienia. Badania wskazują,że pijąc pięć lub sześć szklanek lodowatej wody może spowodować spalenie dodatkowych 10 kcal dziennie. Może nie jest to duża ilość, ale w ciągu roku zabierze kilka kilogramów z masy ciała. Możesz otrzymać takie same korzyści pijąc mrożoną herbatę lub kawę, jeśli tylko zrezygnujesz z śmietany i cukru.

Jedz mniej i częściej

Częstsze jedzenie może naprawdę pomóc w zgubieniu wagi. Kiedy jesz duże posiłki, z kilkoma godzinami przerwy pomiędzy, trenujesz swój metabolizm by zwolnił. Spożywanie małego posiłku lub przekąski co 3 do 4 godzin trzyma twój metabolizm na wyższym poziomie, więc możesz spalić więcej kalorii w ciągu dnia. Wyniki badań wskazują, że ludzie którzy regularnie spożywają przekąski, jedzą mniej w porze posiłku.

Dopraw swój posiłek

Ostra żywność zawiera związki chemiczne, które skłaniają metabolizm do pracy na wysokich obrotach. łyżka posiekanej czerwonej lub zielonej papryki chili może tymczasowo zwiększyć tempo metabolizmu o 23 procent. Niektóre badania sugerują, że efekt trwa tylko około pół godziny, ale  jeśli jemy pikantne potrawy częściej- korzyści są większe. Na szybki wzrost, metabolizmu wpływają korzystnie dania z makaronu, chili, czy też gulasz z czerwonych płatków pieprzu.

Jedz więcej białka

Organizm spala nawet dwa razy tyle kalorii dzięki trawieniu białek, niż trawiąc tłuszcz lub węglowodany. Mimo, że chcesz utrzymać zrównoważoną dietę, zastąpienie pewnych węglowodanów i chudej żywności białkiem, może uruchomić twój metabolizm w porze posiłku. Zdrowe źródła białka to chude mięso wieprzowe i wołowe, ryby, białe mięso z kurczaka, tofu, orzechy, fasola, jaja i nisko-tłuszczowe produkty mleczne.

Pij czarną kawę

Jeśli pijesz kawę, prawdopodobnie możesz cieszyć się wzrostem energii i koncentracji, które następują po porannym rytuale. Cóż, niektóre z tych korzyści są związane z krótkoterminowym wzrostem tempa przemiany materii. W jednym z badań wykazano, że 2 kubki kawy zmusiło 145 kilogramową kobietę do spalenia 50 dodatkowych kalorii przez następne 4 godziny. Przede wszystkim jednak pij ją czarną. Jeśli dodasz śmietany, cukru lub smakowych syropów dostarczysz więcej kalorii niż spalisz.

Pij zieloną herbatę

Picie zielonej herbaty lub herbaty oolong oferuje połączone zalety posiadania kofeiny i catechins – substancji, która podniesie metabolizm na kilka godzin. Badania sugerują, iż picie od 2 do 4 filiżanek herbaty może pomóc spalić 50 dodatkowych kalorii każdego dnia. To daje do 5 kilogramów spadku wagi w ciągu roku.

Unikaj drastycznych diet

Diety, które opierają sie na jedzeniu mniej niż 1000 kalorii dziennie są katastrofalne dla każdego, kto chce przyspieszyć swój metabolizm. Mimo, że te diety mogą spowodować, że stracisz kilka kilogramów (kosztem dobrego odżywiania), wysoki procent utraty pochodzi z mięśni. Jeśli obniżymy masę mięśniową,nastąpi wolniejszy metabolizm. Efektem końcowym będzie ciało, który spala znacznie mniej kalorii (a przybiera masę ciała szybciej) niż to miało miejsce przed zastosowaniem diety.

Najlepsza taktyka

Wpływ różnych pokarmów i napojów na metabolizm jest niewielki,  w porównaniu do tego, czego potrzebujesz do trwałej utraty wagi. Pozostań aktywny. Im więcej ruchu w ciągu dnia, tym więcej kalorii spalisz. I pamiętaj: poranne ćwiczenia przyśpieszają metabolizm na wiele godzin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here